Passa al contingut principal

Entrades

BIOTECNOLOGIA : Extracció casolana d' ADN

Molècula d 'ADN Quan intentes explicar el món de l' ADN una de les coses que més s'han de tenir en compte és que ningú s' imagina com és veritablement aquesta molècula. Els llibres de text estan plens d' esquemes i  representacions tridimensionals de com és aquesta molècula, però no n`hi ha prou. Per això ens plantegem d' observar a ull nu quin aspecte té la  molècula d' ADN. Per aconseguir aquest objectiu hem preparat un protocol que ens serveixi per extreure de manera casolana l' ADN de cèl·lules vives. Quan mengem incorporem al cos grans quantitats de principis immediats com són glúcids, lípids, proteïnes i àcids nucleics ( ADN i ARN). Seguint aquest plantjament, si aconseguim agrupar l ' ADN d' un aliment que en tingui en grans quantitats serà visible a l' ull humà i en podrem observar la seva forma. El protocol d' extracció que hem elaborat és el següent: 1. OBJECTIU: “ Observar ADN a ull nu, després d’ haver-lo ext...

SETMANA DE LA CIÈNCIA 2020

Del 14 al 29 de novembre se celebrarà a Catalunya la 25a Setmana de la Ciència Durant la Setmana de la Ciència es portaran a terme tot un munt d’activitats de disseminació científica arreu del nostre territori. Jornades de portes obertes, exposicions, xerrades, jocs, tallers científics… tot un ventall de possibilitats al teu abast en una edició assenyalada en què fem 25 anys disseminant la ciència i la tecnologia. La situació excepcional viscuda amb motiu de la pandèmia de la COVID-19, fa que, com no podia ser d’una altra manera, la temàtica de l'SC'20 se centri en aquesta malaltia, la seva evolució global i l’estat de la recerca sobre el coronavirus SARS-CoV-2. La 25a Setmana de la Ciència tindrà també altres temes centrals d’idèntica rellevància, com són, d’una banda, l’Any Internacional de la Sanitat Vegetal de la UNESCO, i de l’altra, el centenari del naixement de diferents persones que han estat referents als respectius camps de coneixement. Són el filòleg i lingüista Anto...

CARIOTIP: Elaboració d'un IDIOGRAMA Humà

  INTRODUCCIÓ El conjunt de cromosomes d’un individu constitueix el Cariotip. L’any 1956 Tjio I Levau van demostrar que el cariotip humà està format per 46 cromosomes , o el que és el mateix, 23 parelles . Per estudiar els cromosomes humans es cultiven Limfòcits i mentre s’estan dividint es tracten amb colchicina, que para la mitosi a la Metafase, que és el millor moment per observar els cromosomes. Després es sotmeten a una dissolució hipotònica que infla les cèl·lules i dispersa els cromosomes, es tenyeix amb Orceïna Acètica i es fotografien amb el microscopi. Els cromosomes es diferencien per la seva mida  i per la seva forma: L’any 1960 un grup d’experts va decidir ordenar-los de mida més gran a més petita, i dins de la mateixa mida  per la posició del centròmer. Després es classifiquen en 7 grups designats per les lletres A i G. Un Idiograma és la representació esquemàtica de la mida, forma i patró de bandes de tot el cromosoma, els cromosomes es situen alineats pe...

La GRAN EXTINCIÓ de final del Cretaci

FA UNS 65 MILIONS D'ANYS... Els dinosaures, els pterosaures voladors, els ictiosaures i molts altres rèptils mesozoics van desaparèixer al final del Cretaci, fa 65 milions d'anys En aquesta mateixa època també es van extingir nombrosos grups d' invertebrats marins, com ara els ammonits ( cefalòpodes amb closca que van poblar els mars mesozoics), alguns bivalves i , sobretot, organismes microscòpics que formaven el p làncton marí. Es creu que l' extinció dels vertebrats fou un procés gradual. Per exemple, els ictiosaures s' havien extingit abans del final del Cretaci i els pterosaures i els dinosaures estaven disminuint cap al final d' aquest període. Sembla que aquests fets demostren que s'estava produint un canvi climàtic gradual a escala mundial. Impacte d'un meteorit Hi ha diverses teories que expliquen aquestes extincions massives. Un grup de científics considera que va ser per un canvi climàtic provocat, probablement, per un augme...

SEXUALITAT HUMANA

La sexualitat és una part integrant de la personalitat de l’individu, la qual es desenvolupa progressivament al llarg de la vida. La sexualitat no es només una necessitat fisiològica, sinó també la capacitat d’homes i dones per comunicar-se i expressar-se, i obtenir i donar plaer a través del sexe.  Sexualitat i afectivitat constitueixen conjuntament, en el procés de creixement de l’individu, una àrea d’aprenentatges útils: capacitat d’estimar i ser estimat, d’intimitat, de tendresa, etc. Tenint en compte la importància de la sexualitat i l’afectivitat en l’individu, és indispensable l’educació sexual i afectiva per a un desenvolupament complet dels joves.  Penso que és important que els alumnes puguin conèixer i comprendre els aspectes bàsics del funcionament del propi cos i les conseqüències dels actes i les decisions personals per a la salut individual i col·lectiva, i valorar els beneficis que comporta mantenir uns bons hàbits de salut. És important dissenya...