Passa al contingut principal

GENÈTICA DE POBLACIONS


Genètica de poblacions i evolució

 La genètica de poblacions estudia la composició genètica de les poblacions i com varia aquesta composició en funció del temps.

  1. Caracterització genètica de les poblacions mitjançant les freqüències gèniques i genotípiques

  Freqüències al·lèliques

El nombre d’organismes d’una població que posseeixen un determinat al·lel determina la freqüència d’aquest al·lel en la població. Per exemple, si en l’espècie humana la freqüència de l’al·lel dominant per a la producció de pigment a la pell, els ulls i el cabell és del 99%, l’al·lel recessiu responsable de la manca de pigmentació (albinisme) presenta una freqüència de l’1%.

En genètica de poblacions les freqüències al·lèliques s’acostumen a expressar amb decimals:

Freqüència al·lel dominant (A)

0.99

Freqüència al·lel recessiu (a)

0.01

Suma de les freqüències dels dos al·lels

0.99 + 0.01 = 1

S’acostumen a utilitzar els símbols estadístics “p” i “q” per a simbolitzar les freqüències amb les que dos al·lels, l’un dominant (“A” de freq. “p”) i l’altre recessiu (“a” de freq. “q”) apareixen en el pool o reservori de gens d’una població. Per tant:

                                p + q = 1

    1. Càlcul de les freqüències al·lèliques, gèniques i genotípiques

La relació matemàtica entre les freqüències al·lèliques i genotípiques en les poblacions va ser desenvolupada independentment per Hardy i Weinberg i se la coneix com a equilibri de Hardy-Weinberg. Es basa en el principi de que la freqüència dels al·lels recessius i dominants en una població és constant al llarg de les generacions si no intervenen elements modificadors.

Si “p” es la freqüència de l’al·lel “A” i “q” la de l’al·lel “a” les freqüències de les tres combinacions possibles d’aquests dos al·lels seran:

 A (p)

 a (q)

A (p)

  AA    (p2)

 Aa   (pq)

a (q)

  Aa    (pq)

 aa    (q2)


Genotip            Freqüència Genotípica  
                                          
AA                     p2
Aa                   2pq
aa                     q2

i es compleix que :

                         p2 + 2pq + q2 = 1

    1. Exemples de càlculs de freqüències al·lèliques i genotípiques
  1. Amb dos al·lels autosòmics codominants

Quan dos al·lels són codominants, cada fenotip correspon a un genotip diferent.

Si en una població de N individus una característica està determinada per dos al·lels A i B codominants:

  • D individus seran homozigòtics AA
  • R individus seran homozigòtics BB
  • H individus seran heterozigòtics AB

I a més:

                           D + R + H = N

Donat que els organismes són diploides el nº total d’al·lels és 2N.

 

Freqüència de l’al·lel A = p = (2D + H) / 2N = (D + ½ H) / N

 

Freqüència de l’al·lel B = q = (2R + H) / 2N = (R + ½ H) / N


  1. Amb dos al·lels autosòmics, un dominant i un recessiu

Amb dos al·lels, un dominant “A” i un recessiu “a”, el fenotip dominant pot correspondre a dos genotips diferents (AA i Aa); l’únic fenotip del qual podem saber el genotip sense cap dubte és el recessiu “aa”.

En una població de N individus:

  • D seran AA
  • H seran Aa
  • R seran aa

La freqüència del genotip recessiu “aa” serà R/N i aquesta freqüència és igual a q2.

Es pot calcular així la freqüència de l’al·lel recessiu “a” (q) i la de l’al·lel dominant “A”

(p = 1 – q).

Efecte Fundador

Exemples d'exercicis de càlcul de freqüències gèniques, genotípiques i fenotípiques

1) En una espècie de vespes, el gen M determina l’amplada normal de l’abdomen i el seu al·lel recessiu m origina un abdomen més estret. Una població d’aquestes vespes està formada per 120 individus homozigòtics dominants, 300 heterozigòtics i 80 homozigòtics recessius. Calculeu les freqüències genotípiques, gèniques i fenotípiques.

2) En l’espècie humana, la sang de tipus Rh positiu està determinada per la presència de l’al·lel dominant Rh + i el tipus Rh negatiu es determinat per l’al·lel recessiu Rh - . En una població, que suposem que està equilibrada, el 9% dels individus és Rh negatiu. Calculeu les freqüències dels al·lels i dels genotips.

3) En el cargol terrestre Cepaea nemoralis el gen dominant R determina el color marró de la closca i el seu al·lel recessiu r origina closques de color groc. Una població d’aquesta espècie en equilibri de Hardy-Weinberg està formada per 80 individus de color marró i 160 de color groc. Quines són les freqüències gèniques i genotípiques?

Nombre total d’individus: 80 + 160 = 240

Considerem les freqüències gèniques: f(R) = p i f(r) = q

Si la població està en equilibri,  f(groc) = q2 =  160/240 ; q = = 0,82

Les freqüències gèniques són q = 0,82 i p = 1 – q = 0,18 

Les freqüències genotípiques són:

f(RR) = p2 = 0,182 = 0,032

f(Rr) = 2pq = 0,295

f(rr) = q2 = 0,67

Exemple de Selecció Natural posada al límit


Exemple de Coevolució

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

LES DEFENSES DEL NOSTRE COS: EL SISTEMA IMMUNITARI I EL CÀNCER

SISTEMA IMMUNITARI 1. DEFENSES CONTRA LA INFECCIÓ: SISTEMA IMMUNITARI . L'ambient conté una ampla varietat d'agents infecciosos - virus, bacteris, fongs - paràsits que poden produir alteracions patològiques i, si es multipliquen sense control, poden causar la mort de l'organisme hoste. Malgrat això, en els individus normals, la majoria de les infeccions tenen una durada limitada i deixen poques lesions permanents gràcies a l'acció del sistema immunitari.  De forma general, es poden distingir dos mecanismes de defensa contra les infeccions: Defenses no específiques i Defenses específiques. 2. LES DEFENSES NO ESPECÍFIQUES (Immunitat innata o congènita) No actuen sobre un agent concret. L’activació és ràpida. Constitueixen la primera línia de defensa contra les infeccions evitant que aquestes es produeixin. Normalment tenen un caràcter local, ja que només actuen en els possibles focus d'infecció.  Les dividirem en 1) externes i 2) internes 2.1. Locals

ELS CINC REGNES DE LA NATURA

Com classificar la vida? Al llarg dels temps, els éssers vius s’han anat adaptant al seu entorn, fet que ha generat multitud de formes diferents que formen la meravellosa diversitat que el planeta Terra encara ens ofereix avui i que ho seguirà fent si en tenim cura. Les adaptacions solen ser processos llargs que condueixen a l’evolució i la formació de diferents espècies. Avui dia, els científics n’han catalogades fins a més de 3.000.000. I, a més, encara en queden moltes per descobrir. ( Per saber-ne més  ). Després d' haver estudiat els éssers vius, heu pogut comprovar que tots tenen un origen comú i que, per tant, comparteixen vàries característiques: tots estan formats per cèl·lules i fan les tres funcions vitals de nutrició, relació i reproducció. Com heu vist, a partir d’una cèl·lula es pot formar un ésser viu. Es diu que la cèl·lula és la unitat mínima que pot formar vida. Els éssers vius poden arribar a ser molt complexes segons el nivell d

EL MÈTODE CIENTÍFIC

El mètode científic és un procés que serveix per investigar allò desconegut, un procés que utilitza l'evidència i l'experimentació. Les persones que fan ciència utilitzen aquest mètode amb la finalitat de trobar informació per respondre les preguntes que es fan. Quan un/a científic/a utilitza aquest mètode pot reproduir experiments que hagi fet un altre científic. Per què penses que és important que un/a científic/a pugui reproduir els experiments realitzats per altres persones? Gairebé totes les versions del mètode científic inclouen els següents passos, si bé no sempre en el mateix ordre:  Fer observacions  Identificar una pregunta que es vol respondre a partir de les observacions  Esbrinar allò que ja es coneix de les observacions realitzades (recerca)  Elaborar una hipòtesi  Posar la hipòtesi a prova  Analitzar els resultats  Comunicar els teus resultats  Fer observacions Imagina que ets un/a científic/a. Mentre reculls mostres d'aigua a una bassa obs