Passa al contingut principal

L' ÀTOM : EL GRAN DESCONEGUT




Encara que els primers models atòmics no són prou precissos, ens donen una idea força aproximada de com estan constituïts els àtoms.

L' àtom és una estructura amb un nucli molt petit en relació amb la mida total de l' àtom.
  • Al nucli hi ha els protons i els neutrons.
  • Al voltant d' aquest nucli es mouen els electrons, a una distància del nucli molt gran en comparació amb la mida d' aquest. És a dir, la major part de l' àtom és buida. ( Per entendre-ho millor, si comparem un àtom amb un estadi de futbol ,com per exemple el Camp Nou, el nucli de l'àtom seria el punt blanc que hi ha al centre del camp i els electrons estarien a l' última graderia)
I també sabem que en l' àtom hi ha altres partícules més petites anomenades quarks, que formen els protons i els electrons.


Certs descobriments científics fets a la primera meitat del segle XX van demostrar que els electrons giraven només a certes distàncies del nucli atòmic. Així doncs no podien girar a qualsevol distància. Per això es diu que els àtoms estan quantitzats: Els electrons s' organitzen en nivells energètics que tenen una capacitat limitada. 
( Model de Bohr)

  • En el primer nivell K ( el més proper al nucli ) hi caben 2 electrons.
  • En el segon nivell L en caben fins a 8 electrons.
  • En el tercer nivell M en caben fins a 18 electrons.
  • En el quart nivell N en caben fins a 32 electrons.      

Edwin Schödinger se n' encarregà d' establir el model del núvol electrònic actual que estableix que els electrons estan situats al voltant del nucli ocupant unes posicions més o menys probables, però no se'n pot predir la posició amb exactitud total.



Si poguéssim fotografiar les posicions que ocupa l' electró en el moviment que fa al voltant del nucli, tindríem un núvol de punts que seria més dens a les zones en què és més probable trobar un electró i més lleuger en les quals és menys probable.


Un orbital és la regió de l' espai en què hi ha una probabilitat elevada (superior al 90%) de trobar l' electró.

Els estudis de Schrödinger van demostrar que hi ha diferents tipus d' orbitals que s' identifiquen amb lletres: s, p , d i f. La forma i la mida de l' orbital depenen del nivell i del subnivell d' energia en què es troben, així:
  • Els orbitals s tenen forma esfèrica.
  • Els p tene forma de vuit ( 8 ).
  • Els d i els f tenen formes més complexes.
A més , l' orbital s del nivell 2 ( anomenat 2s) és més gran que l' orbital s del nivell 1 ( 1s). Passa el mateix si comparem el 3s amb el 2s ( el 3s és més gran), o el 3p amb el 2p.

El tipus d' orbitals que hi ha a cada nivell també està determinat:


  • En el primer nivell només hi ha un orbital de tipus s.
  • En el segon nivell hi ha orbitals del tipus s i p.
  • En el tercer nivell hi ha orbitals de tipus s, p i d.
  • En el quart nivell hi ha orbitals de tipus s, p, d i f.


Diagrama de Moeller
Però aquí no acaba la complexitat de l' àtom, gràcies al Gran Col·lisionador d' Hadrons, GCH (en anglès Large Hadron Collider, LHC) s' han descobert noves partícules subatòmiques i s' està entenent una mica millor la gran complexitat de l' estructura de la matèria.
El GCH és un túnel de 27 km de circumferència, soterrat 50-175 m sota terra al nord-oest de la ciutat de Ginebra.


Si voleu ampliar una mica els coneixements sobre el GCH i l' estructura de la matèria podeu visualitzar el següent video






Aplicacions interactives sobre l'estructura de la matèria:


1.Iniciació Interactiva a la matèria.


2. Educaplus.org ( Química ).


3.Taula periòdica.

4.Taula periòdica Dinàmica


 5. Formulació inorgànica- Les valències 


Per Repassar


ÀTOMS - ISÒTOPS - IONS from David Mur
Per acabar:




                                                                                  






Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

LES DEFENSES DEL NOSTRE COS: EL SISTEMA IMMUNITARI I EL CÀNCER

SISTEMA IMMUNITARI 1. DEFENSES CONTRA LA INFECCIÓ: SISTEMA IMMUNITARI . L'ambient conté una ampla varietat d'agents infecciosos - virus, bacteris, fongs - paràsits que poden produir alteracions patològiques i, si es multipliquen sense control, poden causar la mort de l'organisme hoste. Malgrat això, en els individus normals, la majoria de les infeccions tenen una durada limitada i deixen poques lesions permanents gràcies a l'acció del sistema immunitari.  De forma general, es poden distingir dos mecanismes de defensa contra les infeccions: Defenses no específiques i Defenses específiques. 2. LES DEFENSES NO ESPECÍFIQUES (Immunitat innata o congènita) No actuen sobre un agent concret. L’activació és ràpida. Constitueixen la primera línia de defensa contra les infeccions evitant que aquestes es produeixin. Normalment tenen un caràcter local, ja que només actuen en els possibles focus d'infecció.  Les dividirem en 1) externes i 2) internes 2.1. Locals

ELS CINC REGNES DE LA NATURA

Com classificar la vida? Al llarg dels temps, els éssers vius s’han anat adaptant al seu entorn, fet que ha generat multitud de formes diferents que formen la meravellosa diversitat que el planeta Terra encara ens ofereix avui i que ho seguirà fent si en tenim cura. Les adaptacions solen ser processos llargs que condueixen a l’evolució i la formació de diferents espècies. Avui dia, els científics n’han catalogades fins a més de 3.000.000. I, a més, encara en queden moltes per descobrir. ( Per saber-ne més  ). Després d' haver estudiat els éssers vius, heu pogut comprovar que tots tenen un origen comú i que, per tant, comparteixen vàries característiques: tots estan formats per cèl·lules i fan les tres funcions vitals de nutrició, relació i reproducció. Com heu vist, a partir d’una cèl·lula es pot formar un ésser viu. Es diu que la cèl·lula és la unitat mínima que pot formar vida. Els éssers vius poden arribar a ser molt complexes segons el nivell d

EL MÈTODE CIENTÍFIC

El mètode científic és un procés que serveix per investigar allò desconegut, un procés que utilitza l'evidència i l'experimentació. Les persones que fan ciència utilitzen aquest mètode amb la finalitat de trobar informació per respondre les preguntes que es fan. Quan un/a científic/a utilitza aquest mètode pot reproduir experiments que hagi fet un altre científic. Per què penses que és important que un/a científic/a pugui reproduir els experiments realitzats per altres persones? Gairebé totes les versions del mètode científic inclouen els següents passos, si bé no sempre en el mateix ordre:  Fer observacions  Identificar una pregunta que es vol respondre a partir de les observacions  Esbrinar allò que ja es coneix de les observacions realitzades (recerca)  Elaborar una hipòtesi  Posar la hipòtesi a prova  Analitzar els resultats  Comunicar els teus resultats  Fer observacions Imagina que ets un/a científic/a. Mentre reculls mostres d'aigua a una bassa obs